کابینت آشپزخانه

آپلود سنتر

کابینت آشپزخانه کلاسیک ، رومی ، سلطنتی

طرح های گرافیکی 3dmax

نام کاربری :
پسورد :
فراموشی رمز
صفحه اصلی / اخبار هنری / رجبی در جشن 80 سالگی داوری اردکانی: نوشته‌های «داوری اردکانی» عین گفتارش و گفتارش عین
تعداد بازدید 112
نویسنده پیام
bahar آفلاین

ارسال‌ها : 2919
عضویت: 4 /4 /1392
محل زندگی: tehran
حالت من:
جنسیت من
سن: 26
شناسه یاهو:
تشکرها : 748
تشکر شده : 4644
رجبی در جشن 80 سالگی داوری اردکانی: نوشته‌های «داوری اردکانی» عین گفتارش و گفتارش عین

رئیس کتابخانه مجلس گفت: استاد داوری اردکانی با

مرگ‌آگاهی زندگی کرده و هیچ گاه از شرایط وجودی

انسان که وجه عدمی غافل نبوده است و همواره

شاهدیم که این منبع فیاض مانند شجره طیبه‌ای

ثمر می‌دهد.

به گزار ش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، جشن 80 سالگی رضا داوری اردکانی تحت عنوان «پرسشگر دردمند روزگار ما» با حضور غلامعلی حداد عادی، علی‌اکبر ولایتی، غلامحسین ابراهیمی دینانی و جمعی از اندیشمندان و فرهیختگان هم اکنون در حال برگزاری است.

محمد‌ رجبی دبیر علمی این همایش پس از رونمایی از کتاب «هلیوپولیس» با مقدمه داوری اردکانی گفت: حقیقتاً برای شاگرد کوچکی که استاد بزرگی را در محضرش تلمذ کرده و بضاعت آن را نداشته که از تمام جنبه‌های علمی، فکری و شخصیتی استاد بهره ببرد، سخن گفتن درباره چنین موقعیت محیطی مشکل است.

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه من از ایشان آموخته‌ام این است که دکتر داوری متفکر به معنای عمیق کلمه است و اگر فکر را به معنای ارسطویی آن یعنی کاشف از مجهول در نظر بگیریم، نباید هر فردی را متفکر بنامیم. متأسفانه کم هستند افرادی که مجهولاتی را برای ما در سطح جهان معلوم کرده باشد.

رجبی یادآور شد: مشکل بزرگ بشر این است که قالباً در مجهولات سیر می‌کند و اگر تفکر به معنای انسانی آن را در نظر بگیریم متفکر کسی است که حقیقت مطلق را فراروی افراد قرار داده و موجب هدایت ما در زندگی فردی و جمعی می‌شود و خوشبختانه چنین افرادی در کشور ما وجود دارند که همگی آنها شأن ویژه‌ای در جامعه علمی و فرهنگی ما دارد.

رئیس کتابخانه مجلس اظهار داشت: دکتر داوری با دل و از روی دل‌آگاهی سخن می‌گوید از این رو آنچه را که یافته و بر آن منکشف شده بدون هیچ تکلفی بر قلم می‌آورد؛ نوشتارش عین گفتارش و گفتارش عین احوالش است به طوری که کسانی که نثر ایشان را می‌خوانند گویی صدای استاد را می‌شنوند.

وی گفت: هستند افرادی که کتاب‌های زیادی را نوشته‌اند اما نوشته‌های آنها آنچنان عمیق نیست. رابطه تفکر و زبان، امری روشن برای همگان است و افق فکری که داوری اردکانی در آن قرار دارد و زبان ویژه تفکر ایشان بستگی به زاویه دید خاص استاد دارد و به فرموده قرآن کریم ذکری است که در دل ایشان جاری شده است.

رجبی تصریح کرد: مرحوم دکتر فردید مدام از ذکر و فکر صحبت می‌کرد و می‌گفت ذکر و فکر هم باب می‌شود بنابر این داوری اردکانی هم ذکر و بیان و فکر خاص خودش را دارد که ناشی از یک ذکر است البته ذکر به معنای عمیق‌تر کلمه، افقی که خداوند متعال به واسطه آن برای انسان می‌گشاید و همه چیز را از وجود متفکر ظاهر می‌شود.

وی با اشاره به آیه‌ 191 سوره آل عمران (الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ) تصریح کرد: براساس این آیه کریمه اگر ما از تفکر غفلت کنیم و تفکر ما بدون ذکر باشد فکر ما تکرار مکررات خواهد بود بنابر این احوال دکتر داوری اردکانی عین افکار، و احوالش عین بیانش است و به همین دلیل با با افراد صاحبدل، همزبانی پیدا می‌کند.

* داوری اردکانی به مقام «دل‌آگاهی» رسیده است

رئیس کتابخانه مجلس خاطر نشان کرد: وقتی همدل باشیم همزبانی هم هست و از آن مهمتر دل‌آگاهی است از این رو کسانی که اهل دل هستند مسائل معقول را دریافته و به دل رسانده‌اند، همچنین از مقام آگاهی و خودآگاهی به دل‌آگاهی رسیده‌اند مقامی که اکنون استاد داوری اردکانی به آن رسیده است و ما وحدت و همدلی را در ایشان مشاهده می‌کنیم.

وی عنوان کرد: دکتر داوری اردکانی به کلمه‌ای تبدیل می‌شود که گویای حقیقت است همان شجره‌ طیبه‌ای که قرآن کریم آن را اینطور معرفی کرده است که ریشه‌اش در زمین و شاخه‌هایش در آسمان است که هر زمان می‌توان از میوه‌های آن بهره برد.

وی اظهار داشت: دکتر داوری اردکانی با مرگ‌آگاهی زندگی کرد و هیچ گاه از شرایط وجودی انسان که وجه عدمی است غافل نبوده و ما شاهدیم این منبع فیاض دائماً همانند شجره طیبه، میوه و ثمر می‌دهد. البته در مقابل هم افرادی هستند که در بی‌خبری به سر می‌برند که نه تنها ریشه‌ای نداشته بلکه از سرزمین خود به جایی که هیچ تعلقی ندارند پرتاب می‌شوند.

رجبی گفت: کسانی که خواستار فرهنگ و معرفت استاد هستند باید کلمه طیبه‌ای به شمار روند همچنین جامعه فلسفی ارزشمند ما قدر استاد داوری را شناخت و او را به عنوان «فیلسوف فرهنگ» برگزیده است.

وی تصریح کرد: جامه علمی و انسانی ما آنچنان متوجه جایگاه داوری اردکانی را شناخته است که تاکنون سه مرتبه ایشان را به ریاست فرهنگستان علوم برگزیده‌اند و از این رو کسی که اهل فلسفه است چنان بر این حوزه اشراف مبنای دارد که دانشمندان ما نیز ایشان را به عنوان ریاست فرهنگستان علوم انتخاب کرده است.

یکشنبه 16 تیر 1392 - 19:40
پرش به انجمن :



لینک های ستاره دار

لینک سایت مدیران انجمن لینک سایت مدیران انجمن لینک سایت مدیران انجمن لینک سایت مدیران انجمن لینک سایت مدیران انجمن لینک سایت مدیران انجمن لینک سایت مدیران انجمن لینک سایت مدیران انجمن


کد رنگ | آپلود سنتر رایگان | خرید آنلاین کارت شارژ | تبادل لینک رایگان
تمامی حقوق برای انجمن "مجله اینترنتی ضد دختر" محفوظ می باشد و کپی برداری حرام است و پیگرد قانونی دارد
طراحی قالب : داریوش فرهنگ